08. Sessieronde 4 (Rotterdam Hall) | FEATURED SESSIE: Open en online onderwijs en de toekomst van het Nederlandse hoger onderwijs

De laatste twee jaar zijn er op het gebied van open en online onderwijs spectaculaire ontwikkelingen gaande. Dat is mede het gevolg van de massive open online courses (MOOC’s). Om de vraag te beantwoorden wat de snelle groei van open en online onderwijs voor het Nederlandse hoger onderwijs betekent heeft Capgemini Consulting in opdracht van SURF een scenariostudie uitgevoerd om de mogelijke impact van de ontwikkelingen te duiden. Tijdens deze sessie schetst Timo Kos een beeld van de ‘state of play’ in de wereld van open education aan de hand van voorbeelden en recente ontwikkelingen op het gebied van open educational resources, open courseware, MOOC’s, online education en open and distance learning. Vervolgens gaat hij in op de (mogelijke) impact van deze wereldwijde ontwikkelingen op het Nederlandse hoger onderwijs en de strategische vragen die deze ontwikkelingen oproepen voor individuele hogeronderwijsinstellingen en het Nederlandse hogeronderwijsbestel. Ook schetst hij een beeld van mogelijke toekomstscenario’s en de bijbehorende kansen en uitdagingen.